Minulost, současnost a budoucnost
Vážení spoluobčané, sousedé,
volební program některých volebních uskupení je nahrazen osobními útoky, které se vztahují k volebnímu období 2014-2018.
OBDOBÍ 2014 - 2018
Když se podívám na období 2014-2018, tak jsme odevzdali obec ve výrazně lepším stavu, než jsme jí převzali. A to z hlediska objemu finančních prostředků na účtu obce, webových stránek, fungování úřadu, zasedání zastupitelstva, změny práce s obecními úsporami, nastavení směru projektově-dotačního, založení Jednotky sboru dobrovolných hasičů, vstup do technických služeb Dolnobřežanska, vstupu do projektu vodovodního přivaděče a v neposlední řadě ustavení stálé technické čety obce se zaměstnanci na hlavní pracovní poměr. Zde obrovské množství práce na těchto systémových krocích odvedl starosta Petr Šilhánek. Z této práce žila naše obec poslední čtyři roky a můžeme na ní dále stavět.
Změn to nebylo málo. Svou pracovitostí jsme se dotkli snad všech oblastí, kde obyvatelé přichází do kontaktu s obcí. Na jednu stranu to pro obec přineslo mnoho dobrého, na druhé straně se samozřejmě našli lidé, kteří naši činnost vyhodnotili jako jim osobně neprospěšnou. Jim jsme nedokázali vysvětlit naše kroky. Ano, nechovali jsme se jako politici, kteří chtějí být opět zvolení, ale jako manažeři, u kterých je měřítko množství odvedené práce, a nikoliv popularita jednotlivých rozhodnutí.
Níže je můj komentář k pomluvám a manipulativně podaným informacím. Většina se týká věcí, které jsou již vyřešeny.
JSEM OPAKOVANĚ NAPADÁN, ŽE JSEM DOSTAL PENÍZE ZA PRÁCI VYKONANOU PRO OBEC
Naposledy jsme toto téma řešili na veřejném zasedání zastupitelstva 23. 6. 2022. Po dlouhé diskusi jsem si myslel, že došlo k uzavření tohoto tématu, na což jsme si s kolegou Harvanem podali ruku.
Takže ještě jednou: potvrzuji větu z několikastránkového projevu kolegy zastupitele „Kdyby proběhlo hlasování, tak se nemáme dnes o čem bavit."
Provedené práce byly nad rámec běžného výkonu zastupitele. Zastupitelstvo o objednání a jejich proplacení opravdu nehlasovalo. Rozsah úkolu a částku za daný úkol stanovili tehdejší starosta a místostarosta, kteří na základě odvedené práce schvalovali faktury. Rozsah mojí práce jsem vysvětlil v textu před dvěma lety. Navíc moje práce je na rozdíl od práce současného vedení vidět, stačí se projít po obci nebo se podívat na webové stránky obce.
V období 2014-18 jsme všichni pracovali při svém zaměstnání. V dobré víře a s nadšením jsme investovali vlastní energii, čas a prostředky. Petr Šilhánek bral jen 60 % platu, řada dalších lidí pro obec pracovala bez nároku na honorář, nebo jen za minimální odměnu s cílem maximálně obec posunout.
Současná obvinění padají z úst zastupitelů vládnoucí kandidátky. Starostka už tři roky pracuje na hlavní pracovní poměr za plný plat a její práce není vidět. Naše vedení obce navrhuje koupit služební vůz, i když nikam moc nejezdí, což již třikrát na zastupitelstvu neprošlo. Zastupitelé z vládnoucí kandidátky si chtěli odprodat obecní pozemky svým manželkám, což naštěstí také neprošlo. Pro záměr prodat tyto obecní pozemky hlasovala pouze paní Lehká a pan Harvan.
JAK PRACUJE STÁVAJÍCÍ VEDENÍ OBCE?
Pod nynějším vedením obce byly realizovány pouze dvě akce, které vyžadují povolení ze strany úřadů. Obě byly realizovány načerno, bez příslušných povolení.
První z nich je přípojka vody na sběrný dvůr, která byla zlegalizována po její realizaci.
Druhou je odvodňovací potrubí přes komunikaci Na Jezírkách a přes přilehlé pozemky. Zde došlo k účelovému rozdělení celkové částky cca 200 tisíc Kč na více faktur tak, aby nemuselo být hlasováno v zastupitelstvu, což je prostě porušení usnesení o nakládání s obecními prostředky. Konkurenční nabídky zastupitelé neviděli, takže nezbývá než věřit, že 200 tisíc Kč byla cena dobrá. Smlouva mezi obcí a majiteli pozemků asi nevznikla, protože jsme o ničem nehlasovali.
Obě akce něco dobrého přinesly a zároveň porušily pravidla. Od lidí, kteří neustále kritizují předchozího starostu za chybějící dokumenty, mě tento přístup překvapuje.
ÚZEMNÍ PLÁN A CESTY
Všechny změny územního plánu (ÚP) za posledních 10 let znamenají uvolnění pravidel pro výstavbu v zastavěném území obce. Téměř bezcenné pozemky, menší než 700 m2 zastavěné a nezastavěné menší než 1000 m2, se staly stavebními. Obec dostala budoucnost a investice do majetků smysl. Vedení obce se zároveň pustilo do přípravy projektů občanské vybavenosti a infrastruktury, čímž také zhodnocovalo majetky ve spravovaném území. Obecně se dá říct, že rozvoj území by jeho obyvatelům měl něco přinášet a měl by být v rovnováze. Pokud je aktuální stav: nárůst dopravy, zničené cesty, nedostatek vody, nedostatek míst ve školách a školkách, tak je něco špatně.
V protikladu k uvolnění pravidel vznikla tato omezení:
- omezení výstavby na rozvojových územích kvůli prioritě řešit stávající území a nutnosti přípravy před dalším rozvojem.
- omezilo se dělení pozemků, v návaznosti na zrušení regulativu upravujícího minimální velikosti pozemku.
- nově se požadovalo ustoupení od osy šíře veřejného prostranství. Majetkoprávní situaci ÚP nikdy neřeší, protože řeší funkce v území a zde se požadovalo definovat co je stavební pozemek a co je veřejné prostranství.
V procesu pořizování nového ÚP zastupitelstvo předneslo zpracovateli ÚP problémy, které na území obce řeší a požádalo o jejich zohlednění v návrhu ÚP. Zpracovatel územního plánu zpracoval textaci regulativu a výkonný pořizovatel text schválil.
Ke konci volebního období roce 2018 byl aplikován regulativ „od osy" pouze z vjezdové hrany a pouze na novostavby či zásadní přestavby, tak jsme nastavovali výkladovou praxi. Následně se výklad opravdu nesmyslně zpřísnil a hranice se řešily i při malých akcích např. úprava podkroví. Takto to opravdu myšleno nebylo. Pravidlo se mělo týkat situací, kdy se z chaty stává rodinný dům nebo se umisťuje zcela nový dům.
Situaci jsem se snažil řešit a zorganizoval schůzku na OÚP Černošice, což nemělo výsledek, protože chyběla vůle hledat řešení. V zastupitelstvu jsem poslouchal tři roky, jak je všechno špatně, ale ve skutečnosti nikdo nic nedělal, aby se situace změnila. Při opětovném spuštění změny ÚP č. 1, jsem se nechal zvolit pověřeným zastupitelem pro ÚP a situaci rozhýbal. Paní starostka konečně podepsala smlouvu paní architektce, která jí ležela několik měsíců na stole. Práce mohly začít a za 8 měsíců byla změna provedena. Kdybych se změnou nesouhlasil a nezasadil se o ni, tak by se nestala.
Co je výsledkem? Územní plán téma cest už neřeší a řešit nebude. Zájmy obce byly v procesu povolování staveb upozaděny. Téma hranic pozemků zasahující do komunikací tady zůstalo. Když bude vůle, tak může nastat individuální dohoda mezi obcí a konkrétním majitelem, bez povinnosti to řešit v případě stavební aktivity.
HŘIŠTĚ NA JEZÍRKÁCH
Zde jsme cílili na dotaci z programu „Les a rekreace" jehož vypisovatelem byl státní zemědělský a intervenční fond zřizovaný Ministerstvem zemědělství. Podmínkou programu bylo, že akce musí být zrealizována na lesním pozemku.
Získali jsme dotaci, objednali jsme firmu a mířili k úspěšnému dokončení akce. Nové vedení obce se ve snaze ukázat, že všechno za vedení starosty Šilhánka bylo špatně, vykomunikovalo dokument z Odboru životního prostředí (OŽP) Černošice, že hřiště v lese být nesmí, což popírá hlavní podmínku dotačního titulu. Z mého pohledu jde o klasické využití OŽP k zastavení jakéhokoli projektu. Stačí si dojít pro ten správný papír.
Zde mě napadá srovnání s aktuální přípravou svazkové školy, kdy stejný OŽP nesouhlasil se změnou územního plánu spočívající v rozšíření zastavěného území, což by znamenalo zastavení projektu svazkové školy. Po intervenci ze strany politické reprezentace státní správa změnila názor.
Projekt hřiště Na Jezírkách se tedy dostal do patové situace. Abych situaci odblokoval, překreslil jsem celé hřiště podél hrany lesa. Vznikl dodatek smlouvy měnící původní zadání, nový rozpočet a hřiště mohlo být dokončeno. Vzniklo tak populární místo k setkávání. Žádná povolení ze stavebního úřadu nebyla potřeba. Poslední čtyři roky posloucháme pohádku, co všechno chybělo, realita se ukázala zcela jiná.
Obec o žádné finance nepřišla, pouze jsme nemohli využít získanou dotaci.
Zde nemůžu nezopakovat, že pod nynějším vedením obce se nevyčerpalo 460 tisíc Kč, které byly pro nás připraveny z krajských peněz. A o tyto peníze jsme opravdu přišli.
A teď nám vedení obce ve volební kampani slibuje, že bude usilovat o získávání dotací!!!
NÁSLEDUJÍCÍ VOLEBNÍ OBDOBÍ
Dlouhodobé projekty byly již rozběhnuty a všechna kandidující uskupení je podporují. Bude tedy záležet na přístupu k řešení jednotlivých projektů a schopnosti vzájemně komunikovat, aby se práce zase nezasekly.
Tým, který se mnou jde do voleb, se výrazně proměnil. Nabízený program dává důraz na rozvoj komunitního života v obci a zvolený název SOUSEDÉ komunita-obec-služby vše zastřešuje. Přemýšlím, co bude za čtyři roky v roce 2026 a kolik se toho může povést. Jsem si jist, že vám máme v tomto volebním období co nabídnout.
Ing. arch. Jakub Murla
zastupitel obce
lídr kandidátky SOUSEDÉ komunita – obec – služby