Nahoru

Jak jdou přípravy svazkové školy a co to pro nás znamená?

Jak jdou přípravy svazkové školy a co to pro nás znamená?

Stávající stav

Březová-Oleško nemá základní školu. Naše děti chodí do různých škol v okolních obcích, či jezdí do Prahy. Největší část navštěvuje školu ve Vraném nad Vltavou (ve školním roce 2021-22 se jednalo o 86 dětí). Škola ve Vraném je nyní přeplněná, nemá zázemí odpovídající současnému standardu, funguje na hraně kapacity a do budoucna se tento stav nezlepší.

Starostka dohodla poplatek za jednoho žáka 5000 Kč/rok (to je pro 86 žáků 430 tisíc Kč každý rok). Záruky, jak budou naše peníze využity, nemáme. Do doby, než budeme mít vlastní školu se tento stav nezmění.

Svazková škola

Protože Zvole má podobný problém, došlo k dohodě a byl založen svazek obcí Zvole a Březová-Oleško. Cílem svazku je příprava, realizace a provozování svazkové základní školy. Smlouvu a stanovy svazku připravovala starostka skoro rok, v této verzi nebyla ale pozice naší obce ochráněna. Smlouva více stranila Zvoli. Návrh jsme proto odmítli a navrhli nový text, který umožňuje, abychom byli jako obec ve svazku se Zvolí rovnocenným partnerem. Takto upravená smlouva byla přijata zastupitelstvem.

Aktuálně zpracovávaná studie

Příprava na realizaci školy neprobíhá v souladu s požadavky na správu veřejných financí, kdy mají být občané jasně informování o záměru obce a plánovaném nakládání s veřejnými prostředky. Pokuste se najít informace o tomto projektu na webu obce, zatím moc neuspějete. Na studii svazkové školy se pracuje již více než dva roky, ale podávané informace o přípravě jsou velmi kusé. Veřejně byla odprezentována až 23.6. 2022. Po dvou letech dotazů jsme se oficiálně dozvěděli, že studie má stát „asi 1,0 mil Kč" a jméno zpracovatele studie. Dodnes jsme neviděli zadání, poptávku u více zpracovatelů pro srovnání a ani objednávku. Není jasné na základě, čeho byl zpracovatel vybrán ani co za ten milion dostaneme.

Další otázkou je, jak chceme přistupovat k přípravě projektu. Můžeme k tomu přistoupit tak, že pouze zaplatíme náš 30 mil podíl a následně podíl na provozu a budeme tichými 50% společníky. Přece jen podle současného projektu škola nebude stát v naší obci. Nebo se můžeme rozhodnout, že se chceme aktivně podílet na projektu a zajistit maximální přínos pro naše děti i naši obec. Je škoda, že neproběhla veřejná diskuze, která by zvážila i jiné možnosti a jejich přínosy. Není například nutné budovat jednu velkou svazkovou školu ve Zvoli, ale postavit dvě budovy. Menší pro první stupeň s tělocvičnou v Březové-Olešku a větší budovu pro druhý stupeň ve Zvoli. A jsou možné i jiné varianty, které by se měly posoudit.

Jak to dělají jinde

Při pohledu na řešení přípravy škol v jiných obcích je jasně vidět, že situaci řeší mnohem transparentněji a odborněji (z hlediska kvality projektu je cesta architektonické soutěže lepší).

Po definování zadání je možné získat v časovém horizontu 5 měsíců několik kvalitních návrhů, jak dané téma řešit.
Nejde jen o projekt školy samotné, ale i o zapracování budovy do organismu obce a přispění ke kvalitě veřejného prostoru.

Pro příklad uvádíme linky na proběhlé architektonické soutěže v jiných obcích:

Myslíme si, že takto transparentně by mělo proběhnout zadání studie i pro naši svazkovou školu. Jestli si někdo myslí, že projekt za 400 mil s konečným počet 80 zaměstnanců, zařídí „doma na koleni" tak žije v omylu. Je potřeba najmout kvalitní zpracovatele projektů a projektové manažery, aby se vychytaly chyby, na které bychom možná ani nepomysleli.

Kolik to bude stát?

Současný rozpočet na realizaci základní školy je odhadován na investičních 432 mil Kč + projekční příprava. Realizace připadá v úvahu pouze za využití dotace, jejíž základní výše je 85 %. V tomto případě na naši obec připadá spoluúčast 32,5 mil Kč což, je asi 1,5 násobek našeho ročního rozpočtu.

Kdy to bude?

Na zasedání zastupitelstva 23. 6. 2022 jsme se dozvěděli plánované otevření na září 2027 neboli za 5 let.

Mezitím nás čeká změna územního plánu, soutěž na generálního projektanta, soutěž na generálního dodavatele stavby, samotná realizace a také zajištění dostatečného množství personálu.

Není toho málo, termín je to našlapaný a stihnutelný jen když se vše bude dařit a přípravný tým bude tahat za jeden provaz.

Přínosy?

Primárně tato investice pomůže rodinám s dětmi navštěvující tuto základní školu.

Škola přinese do obce další pracovní příležitosti.

V naší obci nejsou žádné vhodné prostory pro scházení se ani pro sportování, takže by se tělocvična i učebny školy hodily pro mimoškolní aktivity jak dětí, tak dospělých.

Pro ty, kteří nevyužijí budovu přímo, zbývá pozitivní efekt, že samotná existence budovy veřejného vybavení zvyšuje hodnotu nemovitostí v přilehlém okolí, což také není k zahození.

Co je závěrem?

Téma školy by se mělo řešit otevřeně, co nejvíc veřejně diskutovat, informovat o požadovaných krocích a dopadech na život lidí. Prostě hledat nejlepší řešení pro naši obec.